BOHUMIL MISTERKA
"BOMI Propeller"
ZAKLÁDAJÍCÍ ČLEN
KRONIKÁŘ
"Pamatuji si,že na jaře roku 1945 jsem byl jako malý kluk se svou maminkou na louce za domem. Najednou se v dálce,ve velmi malé výšce objevila dvě letadla mířící přímo k nám,Mustang P-51D,a za doprovodu burácejících motorů proletěla nad našimi hlavami. Byl to takový kravál,že jsem se rozplakal a utíkal se schovat k mamince." Končí své krátké vyprávění.
Že by právě tehdy zahořela láska k létajícím strojům?
Svůj první model,kluzák POŠTOLKA, postavil jako modelář samouk v roce 1950. Model byl sestavený z tehdy dostupného materiálu jako byla překližka,smrkové nosníky,ale také bedýnky od kokosu,ovoce a podobně. Poštolka se pyšnila rozpětím zhruba 1 metr . Následovaly další volné modely jako například větroň SLUKA o rozpětí 1600 mm. Létala prý tak dobře,že se sama rozhodla k tahu do teplých krajin a už ji nikdy nikdo nenašel. Od té doby pod jeho rukama vzniklo mnoho a mnoho modelů. V jednu dobu,když sbírka následkem nezdarů povážlivě prořídla,rozhodl se pro stavbu modelů lodí a letadla šla k ledu. Postupem času však zjistil,že voda není tím pravým živlem a vrátil se zpět ke stavbě letadel,ale ani tehdy vodu úplně neopustil a svou sbírku doplnil o několik hydroplánů.
Modely staví jak podle předtištěných,tak i podle vlastnoručně vytvořených plánů a nebo také podle trojpohledů ,ke kterým si rozkresluje jen detaily.
Prvním RC modelem byl větroň „CRD“ (co ruka dala) a prvním motorovým modelem byl dvouplošník MAX s motorem ENYA 3,2 ccm to vše ovládané 4 kanálovou vysílačkou vlastní výroby.
Vrtule BOMI Propeller,které se točí na mnoha motorech nejen v Česku,ale i na Slovensku,Německu,Rakousku,Polsku a dokonce i v Austrálii vznikají právě pod rukama tohoto člověka. Výrobu zahájil v osmdesátých letech na strojích vlastní konstrukce. V roce 1995 když ukončila činnost firma FORTE převzal i její výrobu. Mezi jeho známější odběratele patří firmy GRAUPNER,nebo CONRAD.
Také on patří mezi zakládající členy našeho klubu,kde mimo funkce kronikáře pracuje jako člen kontrolní komise,fotograf a také dopisovatel modelářských časopisů.
Sám se pak označuje za modeláře stavitele a jen občasného pilota. Staví letadla,která mají skutečnou předlohu,nejraději pak stroje dvouplošné. Žádná z jeho maket a polomaket nepostrádá vrtuli,protože jeho stavby inspirují stroje vyrobené ve třicátých letech minulého století.
V jeho současné sbírce najdete mimo jiné: AERO-42 s rozpětím 1800 mm a motorem 15 ccm,dále pak OKAMURA se stejným rozpětím a motorem 10 ccm a nebo SAROCLOUD A-10,kde pohon obstarávají dva motory o obsahu 2x6,5 ccm. Celkem jeho sbírka čítá asi 10 strojů vlastní konstrukce a v dohledné době ji rozšíří právě dokončovaný obří KUKURUZNIK PO-2.