modelklub Bolešiny

LETU ZDAR !!!

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma

 

 

VÁCLAV KASÍK

 

 

"Maketář"

 

 

 

vaek kask

 

 

člen klubu od roku 2010

 

 

"Měl jsem doma po děděčkovi celou výbavu pilota včetně kombinézy a padáku. Dnes mi z toho všeho zbyla jen ta letecká kukla co mám na fotografii."

A právě s dědečkem,velitelem letky vrtulníků na letišti v Plzni na Borech podplukovníkem Jaroslavem Kosinou,se jako malý kluk velmi často dostával mezi opravdové létající stroje. 

 

Jeho modelářská kariéra začala o několik let později a to roku 1978,kdy začal navštěvovat modelářský kroužek v Klatovech a pod vedením pana Lenera začal stavět své první větroně kategorií A1 a A3. Žádnému z nich se prý nechtělo do vzduchu a jejich životnost se omezovala na několik sekund. První,který se ukázal jako letuschopný,odstartovaný "gumycukem" si po odpoutání nabral kurz Klatovy-Luby a už ho více nikdo nespatřil.                        

Na svou první vlastní stavebnici si spolu s bratrem vydělal sběrem starého papíru a  přišla ho na celých 42 korun Československých.                                                                  Když načerpal potřebné stavitelské zkušenosti,pustil se do stavby upoutaného modelu BAŽANT. K pohonu tohoto stroje si zakoupil detonační motor MK za 149 Kč. Ten se mu však po marných pokusech nepodařilo nastartovat. O pomoc tehdy požádal  vedoucího kroužku pana Lenera. Ten nastartoval motor bez větších problémů a přidal několik dobrých rad,jak při nahazování postupovat. Doma si pak počínal přesně podle slovního návodu a výsledek? Dva přeražené prsty na pravé ruce. Od té doby ke startování motorů přistupuje vždy s respektem, v rukavici čí startovacím kolíkem.

První RC model začal provozovat v roce 1987. Byl to motorový větroň TRACY ze stavebnice od firmy SVOR poháněný motorem řady 600. Trvalo prý zhruba půl roku,než se éro naučilo poslouchat. O rok později si pak splnil jeden z klukovských snů. Postavil prvního "motoráka" PLUTO poháněného žhavící tři a půlkou.

V roce 2000 postavil první plnohodnotnou maketu letadla AVIA B.H. 11 o rozpětí 2200 mm poháněnou čtyřtaktním motorem ASP 120. Od té doby každé jaro přichází s novou maketou,nebo alespoň polomaketou na spalovací,či elektrický pohon. Nutno dodat,že letadla nejen perfektně staví,ale dokáže je i bravurně pilotovat. Důkazem jsou dvě první a jedno druhé místo v soutěži Bolešinských polomaket. Soutěží se zúčastnil s maketou letadla HANNOVER CL-3.

AVIA  B.H. 11,SOPHIT STRUTTER,HANOWER CL-3, SORELL SNS-7, FAIREY FULLMAR  jsou makety s rozpětím vždy kolem dvou metrů a poháněné spalovacím motorem. Z řady elektromaket uvádí například AVII 422,AVII 200,zemědělského DROMADERa či prvoválečného PFALZe.

Letadla stavěné z koupených rozsypů,nebo ARF stavebnic by jste dnes u něj hledali zcela zbytečně. A ani stroje komerčních tvarů u něj nenajdete. Celkem jeho sbírka obsahuje 28 plně funkčích letadel vlastní výroby.

Pohled do jeho dílny napoví,že další,do posledního detailu propracovaná,maketa která opustí jeho pracovní stůl bude ZLÍN 381 "Basička" o rozpětí 2800 mm a osazená benzínovým motorem o obsahu 60 ccm.

 

vasek s basou                         vasek sat

 

 ukonen przdnin 2011 073

 

ukonen przdnin 2011 021                            tpnsk poltn 2011 043



 

Vzkazy

Návštěvnost

Anketa