JOSEF
BAŠTA
KAŠPERÁK
"Motoru není nikdy dost"
Když začal Pepa modelařit bylo mu necelých 12 let. Jako každý správný stavitel samouk věnoval první hodiny práce a snažení stavbě balsových házedel. Když usoudil, že jeho um dosáhl požadované kvality, pustil se do stavby prvního "opravdového" modelu letadla. Po dlouhém a usilovném snažení světlo světa spatřil větroň kategorie A3 neurčitelného typu, který opravdu létal! Povzbuzen prvotním úspěchem vstoupil do kategorie motorových strojů a pod rukama mu vznikl Brigadýr zhruba metrového rozpětí poháněný motorem na CO2. Následoval Mesenger, Seagul II, ............. . Své začátečnické období ukončil po nástupu na základní vojenskou službu stavbou větroně SAPER 13 s rozpětím větším, než 2 metry.
Jak to již u modelářů chodí, následovala dlouhááááá pauza, ukončená v roce 1989 stavbou letadla PLUTO poháněné motorem o obsahu 2,0 ccm, (pro případ nezdaru postavil raději hned dvě) řízené vysílačem MODELA.
V roce 1990 pomáhal organizovat a vést kroužek mladých modelářů v Kašperských Horách a současně se ze stavění cvičných modelů posunul do stavby polomaket stíhacích letadel z 2. světové války, které pohání žhavící motory, ale i elektrika. Stroje vyrobené v letech 1939-1945 ho fascinují dodnes.
Protože je to zkušený, léty prověřený modelář začíná myslet i na stará kolena. Plně si uvědomuje, že přijde čas, kdy se po nebi letící model stíhačky promění v rozmazanou šmouhu a proto neponechává nic náhodě. Začal tedy koketovat s letadly daleko pomalejšími a snáze zvladatenými. V zimě 2011/12 vlastnoručně postavil svého prvního historika.
Jeho sbírka modelů v současné době čítá 20 modelů. Pro příklad uvádí model
FW-190, CHIPMUNK DH-01, THUNDERBOLD P-47, OPTIMA XL, WING........... Celkový počet modelů, který mu prošel rukama si Pepa upřesnit netroufá, bylo jich hodně.